onsdag 5 november 2008

Hier

Vill börja med att förvarna för ännu ett långt inlägg, farligt att skriva så föresten - då kommer jag säkert inte komma på något att skriva, men det borde inte vara något problem. Gårdagen (hier) här i Paris var underbar. Började dagen med att gå på en utställning med skolan om en fransk poet, Prévert hette han och till att döma av utställningen så kändes det som att man borde ha kännt till honom innan. Nevertheless, nu vet jag och det var en underbar utställning - en utav de bästa jag varit på faktiskt, vet inte om det hade att göra med att jag var i Paris och solen sken. Man kan liksom inte sluta uppskatta och förundras av hur fint det är här - man går hela tiden runt med ett fånigt flin på läpparna och blicken vandrar över alla vackra gamla byggnader och trånga gator. Efter skolan tog jag mig med metro ut till Etiénne-Marcel som blivit något av ett favoritställe här i Paris. Jag satte mig i hörnet på en uteservering och beställde en jus d'orange (apelsinjuice). Solen sken och det kändes som en riktigt varm svensk sommardag - fast jag satt ju där i hörnet på ett café i Paris och läste Ulf Lundells "Jack". Synd att jag inte hade med mig mina solbrillor. Härefter tänkte jag ge mig ut på lite vintage-shopping (och vintage betyder ungefär secondhand, tillägnat mamma som förvirrat svarade på mitt sms att hon inte visste vad det betydde). Hann inte mer en kolla igenom en butik innan jag fick ett sms från Will som frågade om jag hade lust att gå omkring i Paris och fota lite eftersom det var en så fin dag. När jag har bestämt mig för att shoppa brukar jag normalt inte ge vika, gillar inte att ändra planer sådär och jag var trött - men, what the hell tänkte jag och så svarade jag nåt i stil med: have no camera, but I'm up for a walk though! Vi började gå klockan två och sju satt jag på metron igen - vi gick igenom i stort sett hela centrala Paris. Flanerade bland de smala gatorna och försökte ta lite fina bilder- Will lånade ut sin kamera till mig då och då. Det var en systemkamera så bilderna blir säkert bättre än mina och han skulle skicka över dem sen. Vi gick där och Pratade om Sverige, om England (där han kommer ifrån)och om att vara i Paris. Detta medan vi gick längst Seine, förbi Notre-Dame, Eiffel-tornet mm. Satt på kanten till Seine och solen sken - tänkte att det här ögonblicket ska jag spara. Mot kvällen satt vi oss på ett café vid eiffeltornet, jag tog en varm choklad med vispgrädde och Will ett glas rött. Där satt vi och väntade på att eiffel-tornet skulle börja blinka, och det gjorde det. Förra gången jag var i Paris blinkade det i ett mer gult ljus, nu var det blått - föredrar det gula men detta funkade också. Tog några bilder och gick sedan till metrostationen. tackade för en trevlig dag och sedan bar det av till Courcelles med en svenska som heter Emma och en norska vars namn jag inte vill ge mig på att stava. Vi gick till svenska kyrkan - varje tisdag har de en kör där och jag tänkte väl att jag skulle gå med. Mysigt att gå luciatåg i Paris! Vi tränade på julsånger, kände dock när jag kom dit att jag kanske tagit mig vatten över huvudet. De förväntade sig att man skulle kunna läsa noter och frågade om jag var alt eller sopran. Huh? Pardon? Provade alt men då sjöng de inte den melodi jag var van vid och sopran gick väldigt ljust - får väl mima i värsta fall, men jag vill gå i luciatåget. Efter kören åkte jag trött metron tillbaka till min station Wagram och gick upp för att läsa lite mer ur "Jack". Önskar att jag hade kunnat lagt ut några bilder från gårdagen, men som bekant är min kamera ur funktion. Lägger ut bilder så fort jag fått några av Will. Nu sitter jag föresten och äter Ahlgrens bilar, jag, mamman i familjen och Charles var på Ikea i Måndags och samma kväll och vi gravad lax och estrellas dill chips. Skönt med lite svenska influenser emellanåt. Visst blev det ett långt inlägg ändå?

Bise!

Inga kommentarer:

Mina kära besökare